کابینت آشپزخانه

از مهم ترین قسمت های هر خانه، آشپزخانه ها را می توان مثال زد و معمولا خانم های خانه دار بیشترین وقت خود را در طول روز در این قسمت سپری می‌کنند و همین قضیه باعث اهمیت بیشتر طراحی دکوراسیون آشپزخانه و انتخاب مدل کابینت آشپزخانه می شود. به همین دلیل باید در رابطه با نحوه چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ها با توجه به متراژ های کوچک و بزرگ قوانین مختلف را رعایت کنید.

برای طراحی آشپزخانه در نظر داشته باشید که بهتر است گاز را در کنار وسیله های برقی مثل لباسشویی و مایکروفر نباشد چون باعث گرم شدن آن ها می شود و در طولانی مدت وسیله خراب می شود. همچنین آشپزخانه ها باید نور کافی طبیعی و مصنوعی داشته باشند ا در کنار وسایل و عناصر زیبا جذابیتشان بیشتر شود.

مثلا اگر آشپزخانه شما دارای کفپوش خاصی است باید این کفپوش ها در برابر نفوذ آب مقاومت داشته باشند چون در محیط آشپزخانه ممکن است که آب یا مایعات دیگر روی زمین بریزد و از روکش هایی که ماندگاری بیشتری دارند و شیاردار نیستند استفاده کنید چون هرچه شیار بیشتر باشد تجمع چربی و آلودگی در آن فضا بیشتر خواهد بود.

هر چه سیستم داخلی آشپزخانه شما زیبایی بیشتری داشته باشد در نمای کلی خانه تاثیرگذارتر خواهد بود و آشپزخانه‌ها جزو پر کاربرد ترین قسمت های هر خانه هستند و محور اصلی خانه به نحوی آشپزخانه آن است و در قسمت آشپزخانه هم مهمترین عنصری که وجود دارد کابینت ها هستند و در نگاه اول هر مخاطبی در فضای آشپزخانه متوجه کابینت ها و مدل آن ها می‌شود پس باید دقت زیادی در خرید کابینت ها به خرج دهید.

 کابینت ها با توجه به متریالی که در ساخت آن ها به کار می رود انواع مختلفی دارند که هر نوع از آن ها متناسب با سبک خاصی از آشپزخانه می باشد و شما می توانید با توجه به بودجه ‌ای که در اختیار دارید و فضایی که در دسترس شما می باشد و همچنین سبک اصلی دکوراسیون خانه نوع کابینت و مدل آن را انتخاب کنید.

کابینت هایی که از چوب در ساخت آنها استفاده شده است، با طراحی های زیبایی که دارند می‌توانند آشپزخانه شما را به شکل اصیل و قدیمی و البته زیبا تبدیل کنند. اما در حال حاضر کابینت ها تنوع بسیار زیادی از نظر جنس پیدا کردند و در انواع مختلف چوبی و فلزی ساخته می شوند. ولی انتخاب کننده نهایی برای خرید کابینت ها شما هستید و شما تصمیم می گیرید که از کدام کابینت برای منزل خود استفاده کنید.

مدل کابینت آشپزخانه کوچک

علاوه بر زیبایی و تاثیر کابینت در ظاهر آشپزخانه اهمیت دیگر وجود کابینت آشپزخانه ها برای پوشش دهی و ایجاد یک فضای کاربردی می باشد. کابینت ها باید طوری باشند که تمام وسایل مورد نیاز شما که در آشپزخانه وجود دارد را در خود جای دهند و در عین حال باعث زیبایی آشپزخانه شوند.

 کابینت ها انواع مختلفی دارند که با توجه به موادی که در ساخت آن ها به کار می رود در دو دسته چوبی و فلزی قرار می‌گیرند. کابینت های چوبی که قدیمی ‌تر هستند، از کابینت‌های آشپزخانه ایرانی به حساب می‌آیند.

رنگ کفپوش ها باید متناسب با رنگ دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ها باشد و برای طراحی آشپزخانه های ساده یا مدرن سینک و گاز و یخچال باید در یک صف قرار بگیرند و روی یک دیوار باشند و این قضیه می تواند خصوصاً در خانه‌های متراژ پایین و کوچک که محیط بسته تر است دکوراسیون بهتری را رقم بزنند.

انواع کابینت بر اساس مواد سازنده آن موارد و تنوعی بسیاری را شامل می شود. مهم ترین کابینت های آشپزخانه را با توجه به مواد سازنده آن می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

کابینت چوبی

چوب ها از قدیمی ترین و محبوب ترین متریال های سازنده کابینت های آشپزخانه به حساب می آیند. این کابینت ها با توجه به ترکیبات و نوع ساخت انواع کابینت های MDF، روکش چوبی، تمام چوب، PVC، ممبران و هایگلاس را شامل می شوند. بیشتر این چوب های بکار رفته در ساختار این کابینت ها راش، افرا، گردو، بلوط، خرده چوب، چوب مصنوعی، صنوبر، انجیلی و درخت گلابی می باشند.

کابینت فلزی

در چند سال اخیر با تنوع محصولات چوبی، دیگر استفاده از کابینت های فلزی منسوخ شده است. با توجه به قیمت ارزان این نوع از کابینت آشپزخانه از جنس های فولاد خام، ورق گالوانیزه، استیل باز هم مردم تمایلی به خرید و بکار گیری آن ها ندارند.

برای طراحی و تکمیل وسایل آشپزخانه، بهترین نوع کابینت برای آن را با توجه به نوع جنس مواد سازنده، کیفیت، قیمت و زیبایی آن انتخاب می کنند. با آگاهی از مهم ترین انواع ساخته شده از کابینت و شناخت معایب و مزایای آن می توانید خریدی آگاهانه تری داشته باشید و تا سال ها از آن استفاده کنید.

مدل کابینت جدید

کابینت ها بر اساس نحوه اتصال و نوع ساخت شان نیز به چند دسته تبدیل می‌شوند که در سبک کلاسیک و مدرن خلاصه می‌شود که می‌تواند به صورت یکطرفه و دیوار آشپزخانه ازشون یا دو طرفه یا به صورت ال شکل یو شکل که فضای هندسی آشپزخانه شما تعیین کننده نوع نصب کابینت ها می باشد

 البته تنها سلیقه شما و بودجه‌ای که در اختیار دارید تعیین کننده نوع کابینت خریداری می‌کنید نیست و باید هنگام خرید کابینت به ویژگی‌های هر کابینتی هم توجه کنید و مزایا و معایب آن برای خرید توجه داشته باشید

کابینت های گلاس

کابینت های آشپزخانه هایگلاس کابینت هایی با محتوای درونی MDF هستند که لایه بیرونی آن ها با روکشی از جنس پلکسی گلاس پوشیده شده است و این روکش به کابینت ظاهر شفاف و درخشانی می بخشد و موجب براقیت ظاهری کابینت، شفاف و شیشه‌ ای شدن ظاهر آن خواهد شد و به علت قیمت مناسبی هم که دارند در بین خانواده ها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. به جز کابینت هایگلاس، کابینت دیگری هم داریم که به آن پلی گلاس گفته می شود . آن هم درون مایه ی ام دی اف دارد که توسط لایه پلی استر پوشیده شده است و از هایگلاس درخشش و براقیت بیشتری هم دارد و مقاومت بالاتری در برابر خط و خش دارد. بهترین نوع کابینت هایگلاس توسط کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، اتریش و اسپانیا ساخته می شود و در بازار ایران معمولا جنس های ترک موجود است.

کابینت های آشپزخانه انواع مختلفی دارند که با توجه به متریال سازنده و طول عمر و نوع روکش و دوام و زیبایی و البته طول عمر تفکیک می شوند. از انواع کابینت آشپزخانه  می توان به وارد زیر اشاره کرد.

  • روکش پلی گلاس
  • روکش هایگلاس
  • روکش ملامینه
  • روکش اکریلیک
  • روکش پی وی سی
  • روکش یو وی

از بین نمونه هایی که از آن ها نام برده شد، روکش هایگلاس به دلیل قیمت مناسب و جذابیت و درخشش ظاهری چشمگیر خود در طی چند سال اخیر محبوبیت بیشتری در بین مخاطبان و مشتری ها داشته است