جی اف آر سی چیست؟ جی آر سی چیست؟

نمای جی اف آر سی  GFRC | GRC  یکی از جدیدترین نماهای ساختمان می باشد که عده کمی با آن آشنایی دارند. به شما تبریک می گویم که جز انسانهای پرسشگری هستید که می خواهید اطلاعات خودتان را در مورد نمای جی اف ار سی تکمیل کنید.  ازآنجایی‌که بتن یک ماده ترد و شکننده هست برای تقویت شکنندگی آن تلاش‌های بسیاری شده است.  در طی تحقیقات اثر الیاف بر مقاومت خمش بتن بسیار موفقیت‌آمیز بوده و اثر شگفت‌انگیزی داشته است.  با استفاده از الیاف شیشه در بتن محصولی مقاوم به نام بتن تقویت‌شده با الیاف شیشه (Glass Fiber Reinforced Concrete) که مخفف آن می‌شود GRC  یا GFRC ایجاد می‌شود.

بتن جی اف آر سی GFRC | GRC  یک نوع کامپوزیت هست.  با داشتن تمام مزیت‌های بتن معمولی مقاومت کششی و خمشی بسیار بالایی دارد که آن را می‌توان به اشکالی مختلف برای کاربردهای مختلف درآورد.  مزایای فراوان بتن GFRC  باعث شده استفاده آن در دنیا  مخصوصاً  کشورهای توسعه‌یافته رو به افزایش باشد.  ولی در کشور ما این محصول فعلاً فقط در پروژه‌های خیلی خاص و لاکچری استفاده می‌گردد.  چون خیلی از طراحان و معماران هنوز آشنایی کامل با نمای GFRC | GRC ندارند.  با نمای جی آر سی هیچ‌گونه محدودیتی در طراحی وجود ندارد و دست معماران و طراحان نمای ساختمان برای اجرایی کردن روی‌هایشان کاملاً باز است. همچنین امکان ایجاد رنگ‌های مختلف در نمای GRC جی ار سی  بدون محدودیت وجود دارد و از این نظر هم دست طراحان نمای ساختمان باز می‌باشد.

مواد تشکیل‌دهنده بتن جی آر سی GFRC| GRC

در بتن معمولی از سیمان و سنگ‌دانه و آب برای تولید بتن استفاده می‌گردد. اما بتن جی ار سی الیاف شیشه و مواد و مکمل‌های بسیار پیشرفته و سیلیس نیز جهت داشتن خواص برتر از بتن معمولی استفاده می‌گردد و روش تولید آن نیز بسیار متفاوت هست.

نمای پیش‌ساخته جی ار سی GFRC | GRC

از آنجایی که تولید قطعات به‌اندازه دلخواه و اشکال مختلف با نمای جی ار سی GFRC| GRC امکان‌پذیر است می‌توان نمای جی ار سی را در کارخانه با اشکال و ابعاد دلخواه تولید و به‌صورت پیش‌ساخته در نمای ساختمان با سرعت‌بالا نصب نمود.  این کار باعث می‌شود برای اجرای نماهای پروژه‌های بزرگ وقت کمتری برای اجرای نمای ساختمان گرفته شود که این روزها بسیار اهمیت دارد.  به همین دلیل می‌توان گفت جی ار سی یک نمای پیش‌ساخته است.

امکان تولید قطعات مشبک و خاص با ابعاد دلخواه

یکی از دغدغه‌های معماران و طراحان خلاق، اجرایی شدن طرح‌هایشان است. چون خیلی از طرح‌ها با مصالح و متریال های دیگر قابل اجرا نیست؛  اما با نمای جی ار سی تقریباً هیچ‌گونه محدودیتی در تولید قطعات ازنظر طرح، نقش، اندازه و رنگ وجود ندارد.  امکان تولید قطعات مشبک و نقش برجسته و باکس‌های بزرگ نیز با نمای جی ار سی GFRC| GRC امکان‌پذیر است.

ارزش‌آفرینی برای ساختمان

همان‌طور که کالاهای برند و مارک‌دار برای مشتریان خود اعتبار ایجاد می‌کنند، یک ساختمان مارک‌دار و برند می‌تواند چند برابر برای مالکان و ساکنان خود ایجاد ارزش و اعتبار نماید.  نمای ساختمان اولین تصویری است که از هر ساختمان در ذهن‌ها باقی می‌ماند.  نمای جی اف ار سی GFRC/ GRC می‌تواند برای مالکان، مجریان، طراحان و ساکنان آن ارزش و اعتبار ایجاد نماید.

مقاومت در برابر تنش و ضربه

وجود الیاف شیشه در نمای جی اف ار سی GFRC | GRC باعث شده این محصول در برابر ضربه و تنش بسیار مقاوم باشد که این‌یکی از برترین مزیت‌های نمای GFRC هست.

مقاوم در برابر زلزله

کشور ما زلزله‌خیز است و هرلحظه باید آمادگی کافی در برابر زلزله را داشته باشیم. از آنجایی نمای جی اف را سی GFRC | GRC در برابر ضربه و تنش مقاوم هست و نصب آن نیز به‌صورت خشک انجام  می‌گردد، کاملاً در برابر زلزله مقاوم می‌باشد.

سرعت در اجرا

توجیه اقتصادی یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها برای ساخت هر ساختمان هست.  زمان ساخت می‌تواند تأثیرات زیادی در هزینه‌های ساخت یک پروژه ساختمانی بگذارد. نمای جی اف ار سی یک نمای پیش‌ساخته است که اجرای آن بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از سایر نماها هست.

سبک‌ سازی ساختمان

همه طراحان و مهندسین در انتخاب متریال ها به مقوله سبک‌سازی اهمیت می‌دهند.  از آنجایی که روش نصب جی اف را سی بدون ملات و به‌صورت خشک هست، وزن کلی نما نسبت به خیلی از متریال های نما کاهش می‌یابد.

مقاوم در یخبندان و شرایط سخت جوی

نمای جی اف ار سی GFRC | GRC به دلیل جذب آن پایین و مقاوم بودن بافت مولکولی آن در یخبندان و سرماهای بسیار شدید نیز مقاوم هست.

مقاومت در برابر حریق

انتخاب متریال های ضد حریق نمای ساختمان تبدیل به یک اجبار شده است.  چون حوادث زیادی به دلیل حریق در نمای ساختمان اتفاق افتاده است.  نمای جی اف ار سی به دلیل این که پایه اصلی آن سنگ هست، کاملاً در برابر حریق مقاوم می باشد.

تعمیر و تغییر آسان

در صورتی که به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر قطعات در نما باشد، به دلیل این‌که به‌صورت خشک نصب‌شده، به‌راحتی این کار در نمای جی اف را سی GFRC / GRC انجام می‌گردد.